Kuinka huolehtia itsestäsi, kun vanhenet?

Selkäkipu

Tuleva vanhuus saattaa joskus hiipiä mieleen ahdistavana ja jopa pelottavana asiana. Miten selviän, kun vanhenen? Saanko riittävän eläkkeen? Joudunko asumaan yksin ja kuolemaan unohdettuna? Jotta jaksaisi ja pystyisi huolehtimaan itsestään silloinkin, kun ikä jo painaa, kannattaa kiinnittää huomiota omaan hyvinvointiin jo nyt. On tosiasia, että kaikki ei aina mene suunnitelmien mukaan, mutta mitä paremmassa kunnossa mielensä ja kehonsa pitää, sitä paremmassa kunnossa voi olettaa viettävänsä myös seniorivuotensa. Jos suinkin pystyy, kannattaa laittaa rahaa sivuun eläkepäivien varalle. Sukanvarressa raha ei tuota mitään, siksi voi olla syytä harkita erilaisia rahastoja tai eläkevakuutuksia.

Positiivinen asenne ja henkinen hyvinvointi korvaamattoman tärkeitä

Tunteiden ilmaiseminen on yllättävän tärkeää henkisen hyvinvoinnin kannalta. Jos ystävä- tai perhepiirissä ei ole ollut tapana puhua vapaasti tunteista ja tuntemuksista, tätä taitoa kannattaa alkaa opetella sellaisten ihmisten seurassa, joille tunteiden käsitteleminen ääneen on luontevampaa. Tarvittaessa tunnepuolen asioiden käsittelemiseen voi hankkia ammattiapua. Sulkeutuneisuus luo pahimmillaan muurin, mikä saattaa johtaa erilaisiin patoutumiin, tunnelukkoihin ja pelkotiloihin. Henkisen hyvinvoinnin salaisuus on oman itsen hyväksyminen. Itsensä kanssa kipuileminen ei missään nimessä kuulu ainoastaan murrosikään. Jopa yhdeksänkymppisillä voi olla itsetunto-ongelmia, häpeää ja vaikeuksia hyväksyä itseään kaikkine vikoineen ja huonoine puolineen. Jos itseä on pakko vertailla muihin, se pitäisi tehdä rakentavalla ja itsemyötätuntoisesti.

Positiivista asennettakin voi opetella. Aiheesta on kirjoitettu lukemattomia kirjoja, joiden avulla voi tehdä erilaisia harjoituksia, kuten pitää kiitollisuuspäiväkirjaa. Positiivisuus ja kiitollisuus auttavat näkemään ikävissäkin asioissa jonkin myönteisen vivahduksen. Tällainen asenne auttaa jaksamaan ja estää esimerkiksi katkeroitumasta.

Varaa aikaa itsellesi ja tee työtä, mikä tuottaa tyydytystä

Henkisen hyvinvoinnin kannalta on tärkeää, että viihtyy työssään ja työpaikallaan. Jos työ aiheuttaa henkistä kuormitusta, mitä ei pysty käsittelemään, on aika vaihtaa työpaikkaa. Uuden työn etsiminen tai uuteen työhön kouluttautuminen ei ole helppoa, mutta jos vaakakupissa painaa oma jaksaminen ja mielenterveys, se on kaiken vaivan väärti. Jokaisessa työpaikassa ja jokaisella työpaikalla on omat varjopuolensa, mutta sietämättömästä tilanteesta ei missään nimessä kannata jäädä kärsimään. Työpaikalla kannattaa pitää omia puoliaan ja opetella sanomaan ei. Kaikissa työyhteisöissä tällaista ei kuitenkaan katsota hyvällä. Jos koet, että sinua kohdellaan epäoikeudenmukaisesti, etkä koe saavasi tarvitsemaasi apua esimerkiksi esimiehiltä tai luottamusmieheltä, on se selvä merkki siitä, että kannattaa päivittää CV ja työhakemus toisaalle lähetettäviksi.

Jotta jaksaa ylläpitää positiivista asennetta ja aktiivista elämäntapaa, pitää muistaa varata aikaa itselleen ja rentoutua! Hanki harrastuksia, joiden parissa voit ladata akkuja. Joillekin rakkain harrastus on puutarhanhoito, toisille karaoke. Liikuntaa olisi hyvä harrastaa jossain muodossa, vaikka se tuntuisi kuinka pakkopullalta. Liikunta edistää terveyttä, mutta se kehittää myös persoonallisuutta ja itsekuria. Liikunta auttaa myös oppimaan päätöksentekoa! Monen inho liikuntaa kohtaan juontaa juurensa koulun liikkatunneille. Kokeilemalla eri lajeja löytyy varmasti se, minkä parissa on hauskaa (tai ainakin siedettävää) kohentaa kuntoa ja ylläpitää kehon liikkuvuutta. Olisiko se höntsäfutis, eli pallon potkiminen letkeässä mies- tai naisporukassa ilman sen kummempia tavoitteita kuin satunnainen maali? Olisiko se jokin itämainen tasapainoa ja kehonhallintaa parantava yksilölaji, vai sittenkin vesijuoksu (missä ei tule edes hiki, mutta veden vastus polttaa kaloreita roppakaupalla)? 

Joskus pitää ottaa iisisti eikä tehdä tai edes ajatella mitään. Suomalaisten rentoutumispaikka numero yksi on kautta aikojen ollut sauna. Jos saunominen ei houkuttele, kannattaisiko hankkia poreallas ulkokäyttöön? Lämpö rentouttaa niin mielen kuin kireät lihakset.

Vanhuuden päivien tukiverkkoa voi alkaa rakentaa jo tänään

Vanhempi pariskunta

Myönnettäköön, aikuisiällä ystävystyminen on haastavaa, mutta ei mahdotonta. Ystäviä, joiden kanssa viihtyy nyt ja tulevaisuudessa, voi etsiä esimerkiksi internetin, seurakunnan, kansalaisjärjestöjen tai vaikkapa vapaaehtoistoiminnan avulla. Samanmieliset ihmiset viihtyvät toistensa seurassa. Nauru pidentää ikää. Tieteellisten tutkimusten kautta on huomattu, että jo hymyileminen auttaa. Hymy vaikuttaa positiivisesti niin itseen kuin läheisiinkin, ja sillä on sekä henkisiä että fyysisiä vaikutuksia. Jos olet itse valmis antamaan henkistä tukea, neuvoja tai ihan konkreettista apua, todennäköisesti saat sitä myös itse. Läheiset ystävät tai naapurit ovat tärkein vanhuuden turvaverkko heille, joilla ei ole läheisiä sukulaisia.